Układy w samochodzie

Cewka zapłonowaUłożenie elementów pod maską i nie tylko w sprawnie działających samochodach może wydawać się dla laika naprawdę dość skomplikowana.
Jak wiadomo, do odpowiedniego funkcjonowania każdego samochodu jest potrzebna współpraca wielu układów.
W każdym aucie mamy więc wobec tego układ kierowniczy, odpowiadający za sterowanie samochodem; układ hamulcowy, dzięki któremu możemy zatrzymać się w odpowiednim momencie czy też układ napędowy, który sprawia, że jedziemy z taką prędkością, jaką obierzemy za odpowiednią w danym rejonie.

Oczywiście, wszystkie samochody są również wyposażone w części elektryczne, elementy związane z układem paliwowym czy filtry a także wiele innych części różnego rodzaju.

Silnik w układzie podwójnej gwiazdy

Cewka zapłonowa
Zaletą silników rotacyjnych było dobre chłodzenie silnika (co umożliwiało zastosowanie wysokiego stopnia sprężania) i lekka konstrukcja, zwykle były też dobrze wyważone.
Stąd były chętnie stosowane do napędu lekkich myśliwców np.
Nieuport czy Sopwith. Efekt żyroskopowy wywoływany przez silnik utrudniał pilotaż, samolot był asymetryczny w pilotażu (zwroty w lewo i w prawo wykonywał z różną prędkością kątową).
Było to zmorą dla młodych pilotów, doświadczeni potrafili to wykorzystać w walce.
Silniki te miały jednak wady, jak duże zużycie oleju (w obiegu otwartym ? wyrzucanego z cylindrów na zewnątrz), duże zużycie paliwa a przede wszystkim trudność budowania silników większej mocy i o większej prędkości obrotowej.

Silnik w układzie podwójnej gwiazdy miał tendencję do przegrzewania się, a duże wirujące masy utrudniały zamocowanie silnika w samolocie.

Silniki rotacyjne miały też ograniczoną prędkość obrotową, co utrudniało ich wysilenie (uzyskanie zwiększonej mocy z danej pojemności skokowej).

Aby ograniczyć obroty stworzono silnik birotacyjny, w którym cylindry z karterem obracały się w jednym kierunku a wał korbowy w przeciwnym.

Znikły problemy z urywającymi się w locie cylindrami lecz wróciły kłopoty z chłodzeniem - silnik ten nie zyskał popularności. Dodatkowo w silnikach rotacyjnych dochodziło do szybszego zużycia się części pracujących z uwagi na siły Coriolisa, dlatego po I wojnie światowej zaprzestano prac nad ich rozwojem.
Jednakże stosowane były w lotnictwie (np.

Bartel BM-4a, czy Hanriot H.14) do połowy lat 30. Nie należy silnika rotacyjnego utożsamiać z silnikiem z tłokiem obrotowym (silnikiem Wankla).Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_rotacyjny

Wady i zalety diesla

Wady Większa emisja tlenków azotu NOx w porównaniu do silników z zapłonem iskrowym, wyposażonych w trójfunkcyjny katalizator spalin.

Aby wykluczyć emisję tlenków azotu NOx stosuje się układy recyrkulacji spalin, w nowszych konstrukcjach technologię AdBlue. Emisja cząstek stałych jeśli silnik nie jest wyposażony w odpowiedni filtr. Większe koszty produkcji w porównaniu z silnikami benzynowymi. Większa masa silnika ? sztywniejszy musi być wał korbowy, kadłub silnika z uwagi na wyższe ciśnienia pracy. Zazwyczaj większa hałaśliwość pracy niż silników benzynowych o tej samej mocy. Ograniczona maksymalna prędkość obrotowa spowodowana zwłoką zapłonu. Większe wymagania co do własności olejów silnikowych. Trudności w uruchomieniu silnika zimą w niskich temperaturach (konieczność podgrzania komory spalania przez świece żarowe).

Ta wada została praktycznie wyeliminowana w nowoczesnych konstrukcjach poprzez bardzo szybkie i wydajne świece4. Wskutek wyższego momentu obrotowego (dla silników o takiej samej mocy maksymalnej) większe obciążenie układu przeniesienia napędu skutkujące, w przypadku zbyt forsownej eksploatacji, szybszym zużyciem elementów współpracujących (skrzynia biegów, sprzęgło, dwumasowe koło zamachowe). Wrażliwość na niską temperaturę i konieczność stosowania odpowiedniego paliwa zimą. Spaliny mogą wywoływać raka płuc5. Zalety Większa sprawność konwersji energii chemicznej paliwa, a dzięki temu mniejsze zużycie paliwa. Większa niezawodność pracy silnika (dyskusyjne dla nowoczesnych, skomplikowanych silników z Common Rail i pompowtryskiwaczami)6. Możliwość pracy w ciężkich warunkach, gdzie wilgoć mogłaby unieruchomić silniki benzynowe, w których potrzebna jest iskra od aparatu zapłonowego. Ze względu na właściwości palne oleju napędowego mniejsze prawdopodobieństwo samozapłonu (w tym eksplozywnego) przy składowaniu i dostarczaniu paliwa do silnika. Współczesne silniki Diesla są bardzo rozwinięte technologicznie, co przekłada się na bardzo dobre osiągi tych silników i zastosowania w samochodach wyścigowych jak np.
Audi R10.
Osiągi te pozostają jednak relatywnie niższe względem silników benzynowych o identycznej pojemności skokowej i podobnym stopniu zaawansowania technologicznego (np.

silniki aut F1). Lepsze warunki pracy turbosprężarki - większa masa spalin i ich niższa temperatura w stosunku do silnika iskrowego. Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_o_zap%C5%82onie_samoczynnym

.

Widok do druku:

Cewka zapłonowa