silnik Diesla

Silnik wycieraczek
Silnik o zapłonie samoczynnym (znany jako silnik wysokoprężny lub silnik Diesla, ZS) ? silnik cieplny spalinowy tłokowy o spalaniu wewnętrznym, w którym ciśnienie maksymalne czynnika jest znacznie większe niż w silnikach niskoprężnych (z zapłonem iskrowym), a do zapłonu paliwa nie jest wymagane żadne zewnętrzne źródło energii, ma miejsce zapłon samoczynny1.
Do cylindra dostarczane jest powietrze, a kiedy tłok zbliża się do swojego GMP następuje wtrysk paliwa, które następnie spala się po przekroczeniu w komorze spalania temperatury jego zapłonu. Do zainicjowania zapłonu nie są potrzebne tak jak w przypadku silnika o zapłonie iskrowym zewnętrzne źródła ciepła1.

Stopień sprężania w silnikach wysokoprężnych mieści się w przedziale 12-251.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_o_zap%C5%82onie_samoczynnym

Historia silników i napędu mechanicznego

Silnik wycieraczek
przed 200 p.n.e.
? koło wodne 140 p.n.e.

? bania Herona (turbina parowa) ? Heron ok.

120 p.n.e.

? mechanizm otwierania drzwi świątyni ? pierwszy znany mechanizm napędzany parą 107 p.n.e.

? wiatrak 1605 ? fontanna parowa Salomona de Causa ok. 1628 ? podnośnik wody Somerseta 1690 ? Silnik Denisa Papina ? pierwszy tłokowy silnik parowy 1699 ? podnośnik wody Thomasa Savery?ego ? pierwszy przypadek plagiatu 1712 ? silnik atmosferyczny Thomasa Newcomena 1782 ? maszyna parowa, patent James Watt ? pierwsza, szerzej zastosowana w przemyśle 1788 ? dodanie regulatora odśrodkowego obrotów 1816 ? silnik Stirlinga ? Robert Stirling 1831 ? dysk Faradaya ? pierwowzór silnika elektrycznego Michael Faraday 1834 ? silnik elektryczny prądu stałego z komutatorem ? Moritz Hermann Jacobi 1860 ? dwusuwowy silnik spalinowy ? Étienne Lenoir 1876 ? czterosuwowy silnik benzynowy ? Nikolaus Otto 1888 ? silnik indukcyjny ? Nikola Tesla 1892 ? silnik Diesela ? Rudolf Diesel 1910 ? odrzutowy silnik lotniczy ? Henri Coandă 1960 ? silnik Wankla Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik

Gnôme

Silnik rotacyjny ? rodzaj lotniczego silnika spalinowego o zapłonie iskrowym, w którym obraca się kadłub silnika z cylindrami, a wał korbowy jest nieruchomy i stanowi element mocowania silnika do konstrukcji samolotu.

Najczęściej budowane były w układzie gwiazdowym, rzadziej podwójnej gwiazdy, sporadycznie w układzie przeciwbieżnym.

Przede wszystkim silniki rotacyjne stosowane były jako silniki lotnicze, gdzie kadłub silnika był połączony ze śmigłem.

Jest to odwrócenie zasady mocowania typowego silnika gwiazdowego, który jest nieruchomy, a w którym wał korbowy jest ruchomy i połączony ze śmigłem.

Mieszanka paliwowo-powietrzna w silnikach rotacyjnych była dostarczana przez wał korbowy.

Dolot realizowany był poprzez szczeliny w cylindrze (silnik dwusuwowy) lub poprzez zawory w głowicy (silnik czterosuwowy).
Natomiast wydech był zawsze poprzez otwierany popychaczem zawór w głowicy. Silnik rotacyjny w układzie podwójnej gwiazdy Silnik rotacyjny został po raz pierwszy szeroko zastosowany przez Francuzów ? braci Laurenta i Louisa Séguin, którzy zaczęli produkować silniki pod nazwą Gnôme.

Licencję od nich zakupiła m.in.

niemiecka firma Oberursel.

Silniki rotacyjne stosowane były szeroko w początkach lotnictwa i w okresie I wojny światowej do napędu lekkich samolotów, w tym wielu ówczesnych myśliwców (np.

Nieuport 11, Fokker E.III). Osiągały one moc od 50 KM, przez ok. 100 KM (typowe silniki) do ok.

200 KM.

Oprócz lotnictwa, sporadycznie silniki rotacyjne były używane do napędu samochodów lub motocykli (Megola).Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_rotacyjny.

Widok do druku:

Silnik wycieraczek